Hírek,  Tech

Hajófelvétel rögzíti a Titan tengeralattjáró robbanását

2023 júniusában tragikus baleset történt az Oceangate Titan nevű tengeralattjáróval, amely a Titanic roncsának megtekintésére indult. A Titan körülbelül 90 perccel a merülés megkezdése után robbant fel, ezzel öt ember életét oltva ki a mélyben. A tragédiát követően a BBC különleges hozzáférést kapott az Egyesült Államok Parti Őrsége (USCG) által végzett nyomozás anyagaihoz, amelynek célja, hogy feltárja a baleset okait és megakadályozza hasonló események bekövetkezését a jövőben.

A Titan fedélzetén tartózkodott Stockton Rush, az Oceangate vezérigazgatója, Hamish Harding brit felfedező, Paul Henri Nargeolet francia búvár, valamint Shahzada Dawood és 19 éves fia, Suleman. Az utasok jelentős összegeket fizettek azért, hogy lemerülhessenek a Titanic roncsához, amely 3,800 méter mélységben fekszik az Atlanti-óceán fenekén. A merülés során, amikor a Titan elérte a körülbelül 3,300 méteres mélységet, egy hang hallatszott, amely úgy tűnt, mint egy ajtó csapódása. Wendy Rush, Stockton Rush felesége, aki szintén az Oceangate igazgatója volt, éppen a támogatószárazón tartózkodott, és azonnal megkérdezte a legénységet, hogy mi volt ez a zaj. Néhány pillanattal később egy üzenetet kapott a tengeralattjáróról, amely azt közölte, hogy a Titan két súlyt ledobott, ami miatt tévesen azt hitte, hogy a merülés a tervek szerint halad. A valóság azonban az volt, hogy a zaj valójában a Titan implóziójának hangja volt.

A tragédia előtt több mélytengeri szakértő és egyes korábbi Oceangate alkalmazottak is figyelmeztettek a Titan tervezési hibáira. Egyikük a tengeralattjárót „szörnyetegnek” nevezte, és kijelentette, hogy a katasztrófa elkerülhetetlen volt. A Titan soha nem ment át független biztonsági értékelésen, amely a tanúsítvány megszerzését jelenti. Az egyik fő probléma a tengeralattjáró testének anyaga volt, amely rétegezett szénszálból készült, gyanta keverékével. A Parti Őrség megállapította, hogy a tengeralattjáró teste már egy évvel a tragikus merülés előtt elkezdett szétesni. A szénszál rendkívül szokatlan anyag mélytengeri tengeralattjárókhoz, mivel nem megbízható nyomás alatt. A probléma abban rejlik, hogy a szénszálas rétegek elkülönülhetnek egymástól, amit delaminációnak neveznek.

A Titan 80. merülése során, amely egy évvel a tragédiát megelőzően zajlott, az utasok egy hangos dörrenést hallottak, amikor a tengeralattjáró a felszín felé tartott. Akkor Stockton Rush azt mondta, hogy ez a zaj a tengeralattjáró keretének elmozdulását jelzi. Azonban a Parti Őrség adatai azt mutatták, hogy a dörrenést a delamináció okozta. Katie Williams, a Parti Őrség hadnagya így fogalmazott: „A 80. merülés delaminációja volt a vég kezdete. Mindenki, aki a Titan fedélzetére lépett a 80. merülés után, az életével játszott.” A Titan ezután még három merülést végzett 2022 nyarán, mielőtt 2023 júniusában véglegesen meghiúsult volna.

Oisin Fanning, aki az utolsó két merülésen is részt vett, azt mondta, hogy ha tudta volna, amit most tud, nem merült volna le. A mélytengeri felfedező, Victor Vescovo szintén érezte a Titan tervezésével kapcsolatos aggályait, és figyelmeztette az embereket, hogy a tengeralattjáróba való belépés olyan, mint az orosz rulett játszása. A balesetet követően a Titan roncsait az Atlanti-óceán fenekén találták meg, a Parti Őrség pedig folyamatosan dolgozik a mentett törmelékek átvizsgálásán.

Christine Dawood, aki a baleset következtében elvesztette férjét és fiát, elmondta, hogy az esemény örökre megváltoztatta az életét. A Oceangate a tragédia óta felfüggesztette működését és teljes mértékben együttműködik a nyomozásokkal. A Parti Őrség végül közzéteszi a nyomozás eredményeit, amelynek célja, hogy megállapítsa, mi ment rosszul, és megakadályozza, hogy hasonló baleset történjen a jövőben. A történtek után a jogi következmények valószínűleg hosszú távon is érződni fognak, mivel már több magánper is indult.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c5yg5qggvwjo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük