Hírek,  Mindennapok

Kinek higgyünk az időjárás-előrejelzésben?

Februárban Észak-Queensland, Ausztrália egésze megélte az utóbbi hat hónap legnagyobb esőzéseit, amely sok helyi lakos számára álmatlan éjszakákat hozott, hiszen senki sem tudta, hogy reggel milyen szintű áradás és károk várnak rájuk. Különösen nehéz helyzetben volt Andrew Brown, aki nappal kiberbiztonsági oktató, éjszaka pedig amatőr időjárás-előrejelzőként dolgozik. Kevesen tudják róla, hogy ő a Wally’s Weather nevű Facebook-oldal mögött áll, amelynek 107 000 követője és havi 24 millió megtekintése van, és amely Queensland trópusi államának időjárására összpontosít. A rekordmennyiségű áradások idején, amikor 400 embert kényszerítettek otthona elhagyására, Brown éjjel-nappal posztolt a közönségének, még az éjszaka közepén is felkelt, hogy frissítéseket osszon meg, mindezt a közönsége iránti kötelességtudatból.

Amikor észrevette, hogy az időjárás radarján öt órás folyamatos eső várható, korábban befejezte a munkát, és figyelmeztette nemcsak a Facebook-követőit, hanem főnökeit, kollégáit, feleségét és felnőtt gyermekeit is, hogy készüljenek fel a viharra. „Amikor nagy időjárási esemény történik, megpróbálsz minél több előzetes értesítést adni az embereknek” – mondta Brown. Townsville-ben, ahol ő lakik, a csapadékos, forró és párás esős évszak januártól márciusig tart. „Az emberek tudni akarják, mi történik, mert még ha áram nélkül is maradnak, valószínűleg van internetkapcsolatuk. Ezek a rendszerek hajlamosak arra, hogy éjszaka történjenek, amikor nem látni, mi zajlik, így úgy érzed, hogy te vagy a szemeik és fülüik” – tette hozzá.

Brown aktív és elkötelezett Facebook-közönsége jól mutatja, hogy egyre több ember fordul a közösségi médiához hírek és időjárás-frissítések érdekében. A Pew Research Center szerint az Egyesült Államokban a felnőttek 20%-a így szerzi be ezeket az információkat. Az emberek a Facebook-influencerekre ugyanolyan figyelmet fordítanak, mint a újságírókra és a mainstream médiára, sőt, a Reuters Institute és az Oxfordi Egyetem kutatása szerint a YouTube, Instagram és TikTok mainstream képviselőinél még nagyobb figyelmet kapnak.

Daniel Angus professzor, a Queenslandi Műszaki Egyetem Digitális Média Kutatóközpontjának igazgatója, amikor Brisbane-ben a februári Alfred trópusi ciklon által okozott heves esőzések és áradások közepette rekedt, inkább az Ausztrál Meteorológiai Hivatal hivatalos tanácsait követte, mivel úgy véli, hogy ők még mindig a legpontosabb előrejelzéseket és figyelmeztetéseket adják. Angus professzor elismeri, hogy az olyan időjárás-influencerek népszerűsége, mint Brown Wally’s Weather-je, nemcsak a mainstream média és a kormányzati források iránti közbizalom csökkenéséből fakad, hanem a közvetlen és helyi frissítések iránti igényből is.

„Az időjárás-influencerek különösen a vidéki és regionális területeken nyertek népszerűséget, mert rendkívül lokalizált, valós idejű frissítéseket nyújtanak, amelyeket a mainstream média gyakran figyelmen kívül hagy” – mondta Angus professzor. Azonban az időjárás-influencereknek van egy hátrányuk is, amely a félelemkeltésre való hajlamukban rejlik. Például a Townsville-ben működő Higgins Storm Chasing időjárás-előrejelzőt 2018-ban bírálták, mert történelmi esőzéseket és áradásokat jósolt, amelyek végül nem következtek be.

Angus professzor megjegyzi, hogy az időjárás-influencerek gyakran hajlamosak a túlzó állításokra, mivel nem ugyanazoknak a standardoknak vagy következményeknek vannak alávetve, mint a mainstream és hivatalos kormányzati források. „Az időjárás-influencerek részei egy figyelemgazdaságnak. Minél több szemet vonzanak, annál nagyobb az elköteleződésük a metrikáikban. A hivatalok és a kormányok nagyon óvatosak a figyelmeztetések és evakuálási parancsok kiadásakor, mivel csak néhány téves riasztás elegendő ahhoz, hogy az emberek elveszítsék a bizalmukat” – tette hozzá.

Andrew Brown, a Wally’s Weather alapítója, bár önállóan tanult meteorológiát, rendelkezik egy informatikai mesterdiplomával és számos egyéb technológiai végzettséggel. Az előrejelző berendezésekbe való befektetése olyan jelentős volt, hogy három évvel ezelőtt bevezette a fizetős előfizetéseket, amelyek főként csak a költségeit fedezik. Brown úgy véli, hogy a mesterséges intelligencia fejlődése lehetővé teszi számára, hogy pontosabban elemezze az adatokat és kommunikáljon a követőivel, és kiterjesztheti működését egy országos szintre is.

Az időjárás-influencerek világában azonban pénz is kereshető. Colorado államban Andrew Markowitz meteorológiai diplomával rendelkezik és teljes munkaidőben egy energetikai cégnél dolgozik, de TikTokon is 135 000 követővel bír. Élő közvetítésekből, szponzorációkból és márkamegállapodásokból akár havi több ezer dollárt is kereshet. „Ez határozottan nem elegendő ahhoz, hogy abbahagyjam a munkámat, és nem is szeretném. Csak szórakozási pénzként tekintek rá, amit általában utazásra költök” – mondta Markowitz.

Andrew Brown, Ausztráliában, elmondta, hogy szeretne visszavonulni az oktatástól, és több időt tölteni a Wally’s Weather-rel, valamint unokáival, de tudatában van, hogy ez még várat magára. Azonban nem szeretné, ha ő lenne az oldal arca, amit eddig sikerült elkerülnie. „Nem megyek a dolgaimra, hogy felfedjem, ki vagyok, mert szeretem, ha úgy sétálok az utcán, hogy nem zaklatnak. Már voltam interjún a rádióban, és elmentem a személy mellett, és nem tudta, hogy én vagyok” – mesélte Brown. „Néha állok a sorban, és hallom, ahogy az emberek beszélnek az oldalról, és fogalmuk sincs, hogy ott vagyok. Ez mind hozzáad a szórakozáshoz.”

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cql6vgwyv4xo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük