
Késlekedések és üres polcok a Co-opnál a kibertámadás után
Az Egyesült Királyságban a Co-op üzletekben egy jelentős kibertámadás következtében üres polcokkal találkozhatnak a vásárlók, ami a friss áruk szállításának zavarait okozta. A boltjaik nyitva vannak és működnek, de a hét elején több helyszínen csak készpénzes tranzakciókat tudtak elfogadni, ami már mostanra orvoslásra került – tájékoztatta a közvéleményt a cég. A zavarok hátterében az áll, hogy a vállalat pénteken elismerte, hogy a kibertámadás következtében „jelentős” mennyiségű ügyféladatot loptak el. A Co-op szóvivője a BBC-nek elmondta, hogy a boltjaik szállítmányait befolyásolták a „tartós, rosszindulatú kísérletek, amelyek célja a rendszereinkhez való hozzáférés volt”.
A cég mindent megtesz annak érdekében, hogy minimalizálja a zavarokat és visszaállítsa a szállítmányozást. A szóvivő hozzátette, hogy egyes boltjaik nem tudják biztosítani a megszokott termékeik teljes választékát, és elnézést kérnek a tagjaiktól és vásárlóiktól, ha ez a helyi boltjukban is tapasztalható. A kibertámadás mögött álló bűnözők azt állítják, hogy 20 millió ember, aki regisztrált a Co-op tagsági programjába, magáninformációival rendelkeznek, de a cég ezt a számot nem erősítette meg. A vállalat áprilisi beszámolója alapján a taglétszámuk 22%-os növekedést mutatott, így 2024-re 6,2 millió aktív tagot számlálhatnak.
A Co-op közleménye szerint úgy vélik, hogy az ellopott adatok között csak a tagok személyes adatai, például nevek, elérhetőségek és születési dátumok találhatóak, míg banki adatok, tranzakciós információk vagy jelszavak nem kerültek veszélybe. A cég arra is felhívta a figyelmet, hogy ha valakit érint a folyamatban lévő probléma, ossza meg tapasztalatait az általuk megadott linken. Shirine Khoury-Haq, a Kooperatív Csoport vezérigazgatója hétfőn bocsánatot kért az ügyfelektől a biztonsági rés miatt. „Ez nyilvánvalóan rendkívül aggasztó a munkatársaink és a tagjaink számára, és nagyon sajnálom, hogy ez megtörtént” – mondta. Hozzátette, hogy a vállalat komolyan veszi az adatvédelem fontosságát, és a tagokkal és a szabályozó hatóságokkal szembeni kötelezettségeit is.
A Co-op elleni kibertámadás bejelentése mindössze néhány nappal azután történt, hogy a Marks and Spencer bejelentette, hogy ransomware-támadás célpontjává vált. A cég felfüggesztette online rendeléseit, és több szolgáltatását leállította, miközben próbálta kezelni a helyzetet. Eközben a Harrods is jelezte, hogy kibertámadásokkal szembesültek, és a Nemzeti Kibervédelmi Központ (NCSC) figyelmeztette a brit kiskereskedőket, hogy a bűnözők IT-segítséget nyújtó személyeknek álcázva próbálnak behatolni a szervezetekbe.
A Co-op helyzete rávilágít a modern kereskedelem és az online adatkezelés kockázataira, különösen, amikor a vásárlók egyre inkább digitálisan intézik ügyeiket. A cégnek most nemcsak a vásárlói bizalom helyreállítása a célja, hanem a kibertámadásokkal szembeni védekezés megerősítése is. A vásárlók joggal várják el, hogy a vállalatok biztonságban kezeljék adataikat, és a Co-op elkötelezett amellett, hogy mindent megtegyen a hasonló incidenst megelőző intézkedések érdekében. Az események tükrében a kiskereskedőknek fel kell készülniük a jövőbeli kihívásokra, hogy megőrizzék vásárlóik bizalmát és a piaci részesedésüket.

