Gazdaság,  Hírek

Mi rejlik az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok vámmegállapodásában?

A brit és az amerikai kormány egy megállapodásra jutott a két ország közötti kereskedelem során alkalmazott vámokkal kapcsolatban. Donald Trump elnök által bevezetett 10%-os általános vámok továbbra is érvényben maradnak a világ számos országából érkező brit importtermékekre, azonban a megállapodás értelmében csökkentették vagy eltörölték a brit kivitel egyes termékeire, például autókra, acélra és alumíniumra vonatkozó vámokat. A megállapodás részletei azonban nem olyan átfogóak, mint ahogyan azt Trump a közösségi médiában bejelentette, és a valóságban a kereskedelmi megállapodás sokkal szűkebb keretek között mozog.

Trump nem rendelkezik azzal a hatáskörrel, hogy aláírja azt a szabadkereskedelmi megállapodást, amelyet India és az Egyesült Királyság kötött korábban a héten, mivel ez a Kongresszus hatáskörébe tartozik. A Kongresszusnak jóvá kell hagynia a kereskedelmi megállapodást, ami hosszabb időt venne igénybe, mint a Trump vámjainak bizonyos termékekre vonatkozó 90 napos felfüggesztése. A mostani megállapodás csupán a vámok egyes termékekre vonatkozó csökkentéséről, illetve eltörléséről szól, és a következő hónapokban hosszú tárgyalások és jogi folyamatok várnak még ránk.

Az Egyesült Államokban Trump 25%-os vámot vetett ki az autókra és autóalkatrészekre, amely már a meglévő 2,5%-os vámot is terhelte. Ezt a vámot most 10%-ra csökkentették, de csak legfeljebb 100,000 brit autóra, ami megegyezik a tavalyi brit autóexport mennyiségével. Azonban minden, a kvótát meghaladó autóra 27,5%-os importvámot kell majd fizetni. Az autók képviselik a legnagyobb brit exportot az Egyesült Államok felé, tavaly körülbelül 9 milliárd font értékben. A Jaguar Land Rover, amely majdnem a járműveinek egynegyedét exportálja az Egyesült Államokba, a megállapodásról úgy nyilatkozott, hogy „nagyobb bizonyosságot biztosít a szektorunk számára”. Ugyanakkor az autóipar vezetői arra figyelmeztettek, hogy a kvóta határozhatja meg a versenyképes export mennyiségét.

A brit kormány 10%-os vámot alkalmaz az amerikai autóimportokra, de nem világos, hogy ez a megállapodás alapján változik-e. Az Egyesült Államok korábban azt követelte, hogy ezt a vámot 2,5%-ra csökkentsék, és a brit pénzügyminiszter, Rachel Reeves ezt a lehetőséget nyitva hagyta. Trump bejelentette, hogy a Rolls-Royce motorok és repülőgépalkatrészek vámmentesen exportálhatók az Egyesült Államokba. Az acél- és alumíniumimportokra kivetett 25%-os vámot, amely márciusban lépett életbe, eltörölték, ami jó hír a brit acélgyártók számára, például a British Steel számára, amely állami irányítás alá került, mivel nehezen tudta fenntartani működését.

A Fehér Ház ugyanakkor jelezte, hogy kvótát fognak bevezetni az Egyesült Királyság acél- és alumíniumtermékeire vonatkozóan. Jelenleg nem világos, hogy a brit acél- és alumíniumtermékek mennyiségét hogyan fogják korlátozni a kvótarendszeren belül, és hogy a vámok eltörlése vonatkozik-e az acéltermékekre. Az Egyesült Királyság viszonylag kis mennyiségben exportál acélt és alumíniumot az Egyesült Államokba, körülbelül 700 millió font értékben, de a vámok olyan termékekre is vonatkoznak, amelyek acélból és alumíniumból készülnek, mint például edzőgépek, bútorok és gépek, amelyek összértéke körülbelül 2,2 milliárd fontot tesz ki.

A gyógyszeripar területén a megállapodás részletei még nem tisztázottak, a brit kormány azt állította, hogy továbbra is dolgoznak a gyógyszerekre vonatkozó kölcsönös vámok kérdésén. Az Egyesült Államok azt ígérte, hogy a két ország „gyorsan tárgyalni fog a gyógyszerek kedvezményes kezeléséről”. A gyógyszerek jelentős exportcikket képeznek az Egyesült Királyság számára az Egyesült Államokkal folytatott kereskedelemben, tavaly ezek értéke 6,6 milliárd font volt, ami a második legnagyobb brit exportot jelenti az Egyesült Államok felé.

A megállapodás nem érintette a brit 2%-os digitális szolgáltatási adót, amely komoly vitákat generált. Azok a vállalatok, amelyek közösségi médiát, keresőmotorokat vagy online piactereket üzemeltetnek, kötelesek ezt az adót megfizetni, ha globális bevételük meghaladja az 500 millió fontot, és az Egyesült Királyságból származó bevételük pedig eléri a 25 millió fontot. Ezt a küszöböt könnyedén teljesítik az amerikai technológiai óriások, mint például a Meta, a Google és az Apple.

A brit kormány a megállapodás után is folytatja az Egyesült Államokkal való kereskedelmi kapcsolatok bővítését, miközben hangsúlyozza, hogy a brit élelmiszerbiztonsági normák nem lazulnak. Az Egyesült Államok korábban már sürgette az agrártermékek szabályainak enyhítését, különösen a hormonkezelt marhahús esetében, de a brit kormány a jövőben is ragaszkodik az EU-val való konformitáshoz. A közeljövőben több kérdés is tisztázásra vár, de a mostani megállapodás a kereskedelmi háború de-eszkalálódásának első lépése lehet a két ország között.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c15ng4g5g0eo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük