Gazdaság,  Hírek

Üres polcokkal szembesülnek az M&S boltjai a kibertámadás után

Az Egyesült Királyságban található Marks & Spencer (M&S) üzleteiben komoly problémák léptek fel az utóbbi időben, mivel a kiskereskedő egy kibertámadás következményeivel küzd. Számos boltban üres élelmiszerszekrények találhatóak, miközben az online rendeléseket a cég weboldalán és applikációjában már péntek óta felfüggesztették. A gondok különösen a húsvéti hétvégén kezdődtek, amikor a kontaktmentes fizetési lehetőségek és a Click & Collect szolgáltatás is akadozott. A BBC forrásai szerint a cég reméli, hogy az élelmiszer-ellátás a hét végére normalizálódik, de addig is a vásárlók sok esetben üres polcokkal találkoznak.

A kibertámadások hátterében a DragonForce nevű bűnözői csoport áll, amely viszonylag új szereplőnek számít a piacon. A szakértők szerint a csoport milliós váltságdíjat követel a szupermarketet érintő károk helyreállítása érdekében. Kevin Beaumont, a kiberbiztonsági kutató elmondta, hogy az M&S egy zsarolóvírus csoporttal áll szemben, amely megpróbálja kihasználni a helyzetet, és adatainak titkosításával zsarolja a céget. A DragonForce a „ransomware as a service” modell szerint működik, ami azt jelenti, hogy bármely kibertolvaj bérelheti a csoport által kifejlesztett rosszindulatú szoftvert, amennyiben a DragonForce-nak jutalékot fizet.

Bár a pontos részletek még nem ismertek, a szakértők gyanítják, hogy a csoport, amely az M&S hackertámadásáért felelős, egy laza szervezésű csoport, a Scattered Spider. A Marks & Spencer megerősítette, hogy bizonyos boltjaikban „korlátozott elérhetőség” van, de a pontos mértékét nem tudják megmondani. Az ellátási zavarok abból adódnak, hogy a cég kénytelen volt offline üzemmódra állítani bizonyos élelmiszerrel kapcsolatos rendszereit. Az M&S különböző megoldásokat alkalmaz annak érdekében, hogy minél hamarabb helyreállítsa a normális működést.

A központi londoni Marble Arch üzletben néhány üres polcra kifüggesztett táblák figyelmeztetnek a technikai problémákra. Az üzlet egyik vásárlója, Dot, aki rendszeresen látogatja az M&S-t, elmondta, hogy sok polc üres volt, és nem találta meg a kedvenc sütijét. Egy másik vásárló, Ken, szintén észlelte a korlátozott készletet, de dicsérte az üzlet dolgozóit, akik a nehéz helyzet ellenére is kedvesek voltak.

A cég nemcsak az M&S boltjaiban tapasztal zavarokat, hanem az Ocado nevű online rendelési platformon is, amely szintén az M&S résztulajdonában áll. Habár a kontaktmentes fizetések és ajándékkártyák problémáit már megoldották, az online rendeléseket még mindig nem lehet leadni. Az M&S legfrissebb pénzügyi eredményei szerint az Egyesült Királyságban az öltözködési és háztartási termékek egyharmada online platformokon keresztül értékesítik, összesen körülbelül 1,2 milliárd font értékben.

A cég részvényei kedden kismértékben emelkedtek, de az elmúlt öt napban 4,6%-kal csökkentek, különösen pénteken, amikor bejelentették, hogy felfüggesztik az online rendeléseket. A problémák különösen érzékeny időszakban jelentkeztek, amikor a vásárlók a jó időre készülnek, és kerti eszközöket, grillezőkészleteket, valamint parti ételeket vásárolnak. Az elemzők szerint a kibertámadás utóhatásai csökkenthetik a cég nyereségét, mivel sok vásárló más üzletekben keres majd alternatívát.

Nayna McIntosh, a cég egykori vezetője úgy fogalmazott, hogy az online rendelés leállítása „majdnem olyan, mintha az ember egyik végtagját vágnák le”. Hozzátette, hogy a Marks & Spencer egy népszerű márka, így a vásárlók valószínűleg megértőek lesznek, amennyiben átláthatóan kommunikálnak a helyzetről. Az M&S nem árulta el a kibertámadás pontos természetét, de egy szóvivő megerősítette, hogy a cég proaktívan kezeli az incidenst, és dolgozik a helyzet normalizálásán.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cy489zelvx2o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük