
M&S leállította az online rendeléseket és visszatérítéseket indít a kibertámadás után
A Marks & Spencer (M&S) bejelentette, hogy felfüggesztette az online rendeléseket, mivel a cég küzd a múlt hétvégén történt kibertámadás következményeivel. A vásárlók már a hétvégén jelezték, hogy problémákba ütköznek a weboldalon és az applikáción, majd kedden a vállalat megerősítette, hogy „kiberincidens” történt. A cég mostanra teljesen leállította az online rendeléseket, beleértve az élelmiszer- és ruházati termékek szállítását is, és azt ígéri, hogy visszatéríti a pénzt azoknak az ügyfeleknek, akik pénteken rendeltek. Az M&S részvényei 5%-kal estek a bejelentés után, majd ezt követően valamelyest helyreálltak. Szombat reggel az online rendelések továbbra is szüneteltek.
A Marks & Spencer közleményében sajnálatát fejezte ki a vásárlók felé a kellemetlenségek miatt. Az üzletlánc tapasztalt csapata, amelyet vezető kibervédelmi szakértők támogatnak, keményen dolgozik az online és applikációs vásárlás újraindításán. Az M&S kiemelte, hogy rendkívül hálásak a vásárlók, kollégák és partnerek megértéséért és támogatásáért. A boltjaik továbbra is nyitva tartanak, annak ellenére, hogy az online rendelésekkel kapcsolatos problémák továbbra is fennállnak.
A cég korábban már találkozott nehézségekkel, amelyek a kontakt nélküli fizetéseket, a Click & Collect szolgáltatást, valamint a ajándékutalványokkal történő vásárlásokat érintették. Az online rendelés felfüggesztése óta az M&S reagált a közösségi médiában megjelent posztokra, és tájékoztatta a vásárlókat, hogy ezek a problémák továbbra is fennállnak. Az üzletlánc közölte, hogy ajándékutalványok, elektronikus ajándékutalványok és hitelnyugták jelenleg nem használhatók a boltban vagy online mint fizetési módok. Ugyanakkor azt is mondták, hogy ha az emberek már kaptak értesítést arról, hogy egy termék készen áll a személyes átvételre, akkor látogassanak el az üzletbe, ahol átvehetik azt. „Minden csomagot az üzletben tartunk, amíg további értesítést nem kapunk, így nincs veszélye, hogy visszaküldésre kerüljenek” – írták.
Azonban sok vásárló kritizálta a céget a helyzet kezeléséért, különösen a vásárlók felé küldött kommunikáció miatt. Az egyik érintett azt írta, hogy miután tegnap este arról tájékoztatták, hogy a problémát megoldották, ma ismét el kellett távoznia az üzletből, mert nem tudta használni az M&S ajándékutalványát. Ez már a negyedik nap volt, hogy próbálkozott, de nem járt sikerrel. Míg sokan frusztráltak voltak, néhányan az üzletben dolgozó munkatársakat dicsérték, hogy a körülmények ellenére is próbálnak segíteni a vásárlóknak, és arra kértek mindenkit, hogy ne az eladókon kérjék számon a problémákat.
A vásárlásokat, rendeléseket és visszatérítéseket érintő kérdések továbbra is foglalkoztatják az embereket, akik aggódnak a kibertámadás következményei miatt. Az online élelmiszerbolt, az Ocado, amely M&S élelmiszereket árusít, nem érintett a problémákban, mivel teljesen külön rendszerrel működik. Az Információs Biztos Hivatal szóvivője a BBC-nek elmondta, hogy az M&S értékeli az incidensről kapott információkat, miután a cég értesítette őket a történtekről. Az M&S korábban bejelentette, hogy az incidensről értesítette a Nemzeti Kibervédelmi Központot (NCSC), és a Nemzeti Bűnüldözési Ügynökség is együttműködik a NCSC-vel a cég támogatása érdekében.
A pénteki tájékoztatón a cégtől elmondták, hogy az online rendelések felfüggesztése a „proaktív kezelés” része. A M&S csapata, vezető szakértők támogatásával, keményen dolgozik az online működés helyreállításán, hogy továbbra is jól szolgálhassák ügyfeleiket. A kibertámadás következményeivel kapcsolatosan azonban szakértők spekulálnak arról, mi állhat a háttérben. Nathaniel Jones, a Darktrace kiberbiztonsági cég biztonsági és mesterséges intelligencia stratégiáért felelős alelnöke megjegyezte, hogy az M&S online értékesítésének leállítása mutatja, milyen hatással lehetnek ezek a támadások a bevételi forrásokra. William Wright, a Closed Door Security kiberbiztonsági cég képviselője pedig úgy véli, hogy a helyzet „lényeges hatással” lehet a cégre, hiszen az adataink szerint a bolt forgalmának közel egynegyede online történik, így a felfüggesztés bármilyen hosszan tartó hatással lesz a cég pénzügyi helyzetére.
A Marks & Spencer a legújabb nagy márka, amely jelentős zűrzavart tapasztal az online szolgáltatásában az utóbbi hónapokban. A Morrisons tavaly karácsonykor hatalmas problémákkal nézett szembe az ünnepi rendelések körül, amelyeket töröltek és nem alkalmaztak rájuk kedvezményeket. Ezt követően az év első két hónapjában két jelentős banki leállás következett be, amely a fizetési napok környékén sújtotta az ügyfeleket. Az incidens hátterét a kiberbiztonsági szakértők folyamatosan nyomon követik, és figyelmeztetnek arra, hogy a cégeknek érdemes lenne felülvizsgálniuk az IT ügyfélszolgálati „jelszó-visszaállítási folyamatokat”, mivel a hackerek a kiskereskedelmi szektort célozzák meg.

